Kui haigus on käes. Lihtne viirushaigus või gripp?

Jaga artiklit
19.02.2019 |
Külmetushaigused ründavad meid sügisest kevadeni. Kevadilmad on samuti salakavalad ja haigeks jäävad sageli needki, kes seni edukalt tervena püsinud. Mida teha, et kurjadele viirustele vastu panna? Pakume mõned kasulikud näpunäited.​

Mis toimub organismis siis, kui viirushaigus on käes? Aga gripi ajal? Nende kahe haiguse puhul on tegemist märkimisväärsete erinevustega. Seega tuleks kasutada ka vastavalt sobivaid lahendusi nendega võitlemiseks. Mõlemal puhul on põhjustajaks viirused, mida võib kinni püüda ükskõik kus.

Sümptomid annavad vihje, kummaga võib olla tegu

Nn külmetus on vaikselt ja hiilivalt kulgev haigus, mis muudab selle veelgi ebameeldivamaks. Tead juba ette, et järgmiste päevade jooksul muutub kurk valusamaks, lõputult jooksev nina muutub kinnisemaks, võib-olla tekib ka peavalu ja palavik. Kõik see kokku on väga ebameeldiv. Kuid võrreldes gripiga on see kõik siiski üsna talutav. “Gripi sümptomid tekivad palju kiiremini ja intensiivsemalt ning peiteaeg on palju lühem,“ selgitas lastearst dr. Jan Boženský. “Kõrge palavik võib kaasa tuua ka suure väsimustunde, mis kestab kaua. Samuti võib tekkida valu kogu kehas. Kaasneda võib tugev köha, kuid muid tavapäraseid külmetusnähte ei pruugi olla,“ kirjeldas dr. Boženský peamisi erinevusi.

Gripist paaripäevase puhkamisega ei parane

Üldiselt võib öelda, et tavalisest ebameeldivast külmetushaigusest saab jagu üsna kiiresti, gripp aga kergesti alla ei anna. Enne paari nädalat ei saa jalule ei lapsed ega täiskasvanud. Kuigi keegi ei taha kaua haige olla, soovime ju võimalikult kiiresti terveks saada ja jätkata tavapäraste toimetustega. Siiski on gripi puhul äärmiselt oluline olla rahulikult voodirežiimil kogu haigestumise perioodil.

“Gripil on tavaliselt palju intensiivsemad sümptomid ja väga palju tõsisemad komplikatsioonid, seega on ohtlik, kui seda korralikult välja ei ravi. Kiirustada ei tohi, tuleb anda endale aega nii palju kui vaja, et haigusest taastuda,“ kinnitas dr. Boženský. “Kui on gripi kahtlus, tuleb kindlasti arstiga nõu pidada,“ lisas ta.

Kuigi gripiga võrreldes tundub tavaline külmetushaigus tühisena, ei tohiks ka seda alahinnata. Mitte kunagi ei tohi sümptomeid ignoreerida ja lihtsalt välja kannatada – tõsised komplikatsioonid võivad kaasneda ka selle haigusega. Kõige sagedamini esinev tüsistus on näiteks keskkõrvapõletik.
 
Külmetus või gripp?
  • Kuigi põhjustajaks on mõlemal juhul viirused, on gripiviirusi kahte tüüpi. Erinevalt nn külmetushaigustest põhjustavad need gripiviirused kõrget palavikku (üle 38C), valutunnet kogu kehas ja tugevat köha. Samas ei pruugi üldse olla nohu ega kurguvalu.
  • Gripi vastu saab vaktsineerida. Igal aastal võib esineda erinevaid gripviirusetüvesid ja vaktsiin on loodud just vastavalt sellele. Vaktsineerimine on ennetuseks. Kui aga haigus on käes, ei ole vaktsineerimisest abi.
  • Viirushaiguste vastu ei kasutata antibiootikume, sest need viiruste vastu ei toimi.
 

Mida teha, kui haigus on käes?

Immuunsüsteemi tuleb toetada pidevalt, mitte alles siis, kui haigus käes. Haiguse ajal tuleb aga seda kindlasti teha. Immuunsüsteemi saab toetada vitamiinirikaste puuviljadega ning loomulikult puhkuse ja rahulikult voodis olemisega. Värske ingveri ja ravimtaimedega tee on traditsiooniline abiline. Siiski ei talu lapsed seda kuigi hästi. Seega on hea pakkuda lastele nii looduslikke vitamiine kui ka toidulisandeid, eriti just esimestel kriitilistel haiguspäevadel.

Akuutseks immuunsüsteemi toetuseks kohe esimestel haiguspäevadel on heaks abiks Marsimehe PROimun ACUTE. Tegemist on vees lahustatava pulbri portsjonpakikestega, mis sisaldavad suures annuses C-vitamiini ja tsinki, beetaglükaane, inuliini ja galakto-oligosahhariide ning leedrimarjade ekstrakti, mis tugevdavad lapse organismi ja aitavad haigusega võidelda. Lapsele maitseb sellest valmistatud jook kindlasti hästi.

Lastele sobivad igapäevaseks immuunsüsteemi tugevdamiseks Marsimehe multivitamiinid, mis sisaldavad vajalikke vitamiine ja mineraaltoitaineid soovituslikus päevases koguses. Marsimehe Gummi BoneActive, Marsimehe Gummi punase päevakübaraga, Marsimehe Imunactiv vitamiinid ja Marsimehe vitamiinid inuliiniga on saadaval enamikus apteekides üle Eesti. Täiskasvanuile on aga abiks Walmark Spektrum Energy Q10, mis sisaldab vajalikke vitamiine ja mineraalaineid soovituslikus päevases koguses, ning on rikastatud koensüüm Q10-ga, mis hoolitseb organismi energiavarustuse eest. (Kasulik vihje - loomulikult sobivad maitsvad Marsimehe vitamiinid ka täiskasvanuile:)

Tervise ja immuunsuse seisukohast on äärmiselt oluline D-vitamiin, mida meie geograafilises asukohas inimestel napib. Seda saab toidust vaid väikesel määral. Peamiseks allikaks on otsene päikesekiirgus, kuid ka seda ei saa me kaugeltki piisavalt. Seetõttu soovitatakse enamasti D-vitamiini toidulisandina juurde võtta. Walmarki tootevalikus on populaarne D-vitamiini preparaat Walmark Mega Vitamin D, mis on saadaval nii kapslitena kui ka mugavalt suhu pihustatava sprei kujul. 2000IU kapslid sobivad alates 3. eluaastast ja täiskasvanutele, sprei aga 1 aasta vanusest ja täiskasvanutele.

Samas tuleb meeles pidada, et vitamiine ei tohi üleannustada. Sellest ei ole ka mingit kasu, sest organism liigseid vitamiine säilitada ei suuda ning ülejääk uhatakse kehast välja. “Kui räägime suurendatud vitamiinitarbimisest haiguse ajal, tähendab see veidikene suuremat kogust võrreldes tavapärasega ehk sellega, mida tarbime tervena. Alati tuleks järgida pakendil olevaid juhiseid ja mitte ületada soovituslikku tarbimiskogust,“ selgitas dr. Boženský.

Marsimehe-Proimun-Acute_UUS-toode-(1).png

Seotud artiklid lastearstilt

Täienda toiduvalikut hooajaliste puu- ja köögiviljadega. Värsked ja päikese käes kohalikult küpsenud viljad on parimad.

Loomulikult on puu ja köögiviljadel oluline koht meie söögilaual igal aastaajal. Eriti rikkalikud on aga need viljad, mis kohapeal just äsja valmis saanud. Need sisaldavad meie organismile vajalikke vitamiine ja mineraaltoitaineid kõige rohkem. Ja loomulikult on need ka palju maitsvamad kui talvel saadaolevad. Seega, nautigem!

Kuva rohkem

Liikumine on tervislik. Kuidas lapsi liikuma ja sporti tegema innustada?

Liikumine on tervislike eluviiside oluline osa. Missugune liikumine ja trenn on lapsele parim ning kuidas see mõjutab lapse tervist ja immuunsust? Erinevas vasuses lastele sobivad erinevad liikumis- ja spordivõimalused. Pakume järgnevalt head nõu, kuidas valida oma lapsele parimat.

Kuva rohkem