Täienda toiduvalikut hooajaliste puu- ja köögiviljadega. Värsked ja päikese käes kohalikult küpsenud viljad on parimad.

Jaga artiklit
24.05.2019 |
Loomulikult on puu ja köögiviljadel oluline koht meie söögilaual igal aastaajal. Eriti rikkalikud on aga need viljad, mis kohapeal just äsja valmis saanud. Need sisaldavad meie organismile vajalikke vitamiine ja mineraaltoitaineid kõige rohkem. Ja loomulikult on need ka palju maitsvamad kui talvel saadaolevad. Seega, nautigem!​

Ei pea vist kirjeldamagi seda olukorda, kui kaupluses ahvatlevana tundunud puuviljad osutuvad kodus maitsetuks. Paraku on see tihtilugu nii nende viljade puhul, mis kasvanud kasvuhoonetingimustes ja valminud pika teekonna kestel transpordikastides. Kahjuks ei ole nendes ka kuigi palju vitamiine ja muid toitaineid. 

“Kui soovime kasutada tasakaalustatud toitumist organismile vajalike vitamiinide ja mineraalainete allikana (näiteks immuunsüsteemi toetuseks), siis mängib olulist rolli puu- ja köögiviljade värskus ning hooajalisus,“ selgitas lastearst dr. Jan Boženský. “Äsjakorjatud ja loomulikult küpsenud puu- ja aedviljad sisaldavad suuremas koguses vitamiine ja mineraalaineid. Kahtlemata on parem süüa neid vilju, mis ei ole pidanud meieni jõudmiseks kaugelt kohale reisima ja mille küpsemiseks ning säilitamiseks ei ole kasutatud kemikaale. Ja kuna lapsed ei ole niigi eriti suured köögiviljade austajad, on maitse väga oluline selleks, et neid üldse süüa,“ lisas ta.

Suvi ja sügis on värske kraami hooaeg

Kevadel rõõmustab meie toidulauda küll peamiselt lõunapoolsetest Euroopa riikidest siia jõudev värske kraam, kuid enamasti on see reisinud lühikest aega ja valminud looduslikes oludes. Kuid kohalikult aiamaalt hakkab tulema juba ka värsket salatit, rohelist sibulat, redist ja palju muud. Kui lastele need suuremat rõõmu tavaliselt ei tee, siis värske kurk ja maasikad rõõmustavad neid kindlasti. Suvi pakub heldelt marju, neid tasub nautida. Ja värsket hernest, porgandit, kartulit ja muudki head- paremat söövad ka pirtsakamad lapsed tavaliselt hea meelega. Eriti, kui nad näevad, kus need kasvavad või kui saavad neid koos vanematega ise lettidelt valida.

Talvevarude kogumise aeg

Värskeid marju ja köögivilju tasub talvevarudeks võimaluse korral sügavkülmutada, sest nii säilivad vitamiinid kõige paremini. Loomulikult tuleks kasutada võimalust süüa värskeid põllu-ja aiasaadusi nii palju kui vähegi võimalik. Traditsioonilised kodus tehtud puu- ja köögiviljahoidised on samuti paremad kui poes saadaolevad. Kuigi vitamiinide hulk kuumutamisel kahaneb, säilivad siiski mineraalained nendeski hästi.
 
“Kuigi puu- ja aedviljade vitamiinisisaldus väheneb seda enam, mida kauem neid säilitatakse, on siiski soovitatav tarbida ka puu- ja köögiviljahoidiseid. Kodus tehtud on paremad kui ostetud moosid- kompotid. Hea alternatiiv on tarbida sügavkülmutatud puu- ja köögivilja, kus enamik kasulikest ainetest on säilinud. Samuti on hea mõte toetada oma organismi aastaringselt toidulisanditega, mis aitavad varustada piisavas koguses vajalike toitainetega,“ soovitas dr. Boženský.

Puuvili ei ole immuunsuse jaoks esmatähtis

Värske ja loomulikult küpsenud puu- ja köögivili on alati tervisliku toitumise aluseks. Siiski tuleb mõista ka seda, et tegemist ei ole mingi imerohuga, mida võiks endale ja lastele suures koguses “sisse ajada” ja uskuda, et nüüd on tervise ja immuunsuse jaoks tehtud kõik, mis võimalik. Oluline on ka regulaarne liikumine ja spordiga tegelemine, samuti sobivate toidulisandite kasutamine, mis varustavad organismi vajalike vitamiinide ja mineraaltoitainetega soovituslikus päevases koguses. On päris raske kindlaks teha, kas laps on saanud piisavalt vajalikke toitaineid puu- ja köögivilja tarbides. Alati on muidugi võimalik arsti juures teha kulukaid vitamiinianalüüse, kuid see ei pruugi lastele meeldida. Üks hea võimalus hoolitseda selle eest, et laps saaks vajalikke toitaineid just nii palju kui vaja, on Marsimehe multivitamiinid, mis sisaldavad vajalikke vitamiine ja mineraaltoitaineid soovituslikus päevases koguses. Marsimehe Gummi BoneActive, Marsimehe Gummi punase päevakübaraga, Marsimehe Imunactiv vitamiinid ja Marsimehe vitamiinid inuliiniga on saadaval enamikus apteekides üle Eesti. Valida saab kas maitsvad ja soodsad närimistabletid või kummikomme meenutavad Gummid – kõik need on ühtviisi head.

Tervise ja immuunsuse seisukohast on äärmiselt oluline D-vitamiin, mida meie geograafilises asukohas inimestel napib. Seda saab toidust vaid väikesel määral. Peamiseks allikaks on otsene päikesekiirgus, kuid ka seda ei saa me kaugeltki piisavalt. Seetõttu soovitatakse enamasti D-vitamiini toidulisandina juurde võtta. Walmarki tootevalikus on populaarne D-vitamiini preparaat Mega Vitamin D, mis on saadaval nii kapslitena kui ka mugavalt suhu pihustatava sprei kujul. 2000IU kapslid sobivad alates 3. eluaastast ja täiskasvanutele, sprei aga 1 aasta vanusest ja täiskasvanutele.

Marsimehe-Proimun-Acute_UUS-toode-(1).png

Seotud artiklid lastearstilt

Liikumine on tervislik. Kuidas lapsi liikuma ja sporti tegema innustada?

Liikumine on tervislike eluviiside oluline osa. Missugune liikumine ja trenn on lapsele parim ning kuidas see mõjutab lapse tervist ja immuunsust? Erinevas vasuses lastele sobivad erinevad liikumis- ja spordivõimalused. Pakume järgnevalt head nõu, kuidas valida oma lapsele parimat.

Kuva rohkem

Kui haigus on käes. Lihtne viirushaigus või gripp?

Külmetushaigused ründavad meid sügisest kevadeni. Kevadilmad on samuti salakavalad ja haigeks jäävad sageli needki, kes seni edukalt tervena püsinud. Mida teha, et kurjadele viirustele vastu panna? Pakume mõned kasulikud näpunäited.

Kuva rohkem